تبلیغات
هیئت تیر اندازی با کمان خرمدره - افزایش تمركز
سه شنبه 16 شهریور 1389

افزایش تمركز

   نوشته شده توسط: احسان    

افزایش تمركز
نظراتی را كه در زیر می بینید، برای افزایش تمركز مفید هستند :
یك برگه بردارید و از توانایی تمركز خود ارزشیابی صادقانه ای به عمل بیاورید.
تمرین ، مسابقه و موقعیت های دیگر زندگی خود را در نظر بیاورید.
در جنبه های جهت ، زمان ، پهنا و طول ، تمركز شما چگونه است؟
مختل كنندگان اصلی تمركز شما چه هستند ( مختل كنندگان داخلی مانند افكار منفی و مختل كنندگان خارجی مانند سرو صدای تماشاگران )؟
برای بوجود آوردن دوره های شدیدتر و یا طولانی تر تمركز ، چگونه می توانید تمرینات خود را تغییر دهید ؟
سعی كنید جلسات تمرینی و شبه رقابتی خود را به قسمتهایی تقسیم كنید. این امر به شما كمك می كند تا بیشتر در زمان حال تمركز داشته باشید. تمرین خود را متنوع سازید و مهارت های تازه ای را امتحان كنید تا تمرین جالب تر شود.
اهداف كوتاه مدت و اهداف دراز مدت ورزشی را كه انتخاب كرده اید، مشخص كنید.
آماده سازی های ذهنی ای را كه می توانید برای بهبود عملكرد پیش از مسابقه انجام دهید ، در نظر بگیرید. برای مثال، مرورذهنی، آرامیدگی و تمرینات تمركزی.
یك تمرین تمركز گرایی مانند مركز گرایی را یاد بگیرید.
تمرین مركز گرایی
مر كز گرایی یك تمرین تنفسی است كه به عنوان یك ورزش آرمیدگی برای آرام كردن ورزشكار، پیش از مسابقه یا در حین مسابقه مورد استفاده قرار می گیرد. اگر كنترل توجه از دست برود، این تمرین برای بازیابی آن مفید خواهد بود.
باستید. پاها را با اندازه عرض شانه باز كنید. زانوها كمی خمیده باشند و وزن بدنتان را به طور مساوی روی دو پا بیندازید.
به عضلات پشت و شانه خود استراحت بدهید ( بازوهایتان را به آرامی تكان دهید و سرتان را بچرخانید ).
دهانتان را كمی باز كنید تا تنش عضلانی صورت را از بین ببرید. بد نیست لبخند بزنید.
به تنفس خود توجه كنید. در حالی كه شانه و گردنتان آرام و ثابت هستند ، بر تكان خوردن عضلات شكم با هر نفس، تأكید كنید.
نفس عمیقی با دیافراگم خود بكشید، سپس به آرامی آن را بیرون دهید. وقتی كه در بدن خود آرامش احساس كردید ، مجدداً توجه خود را به نشانه های مربوط به اجرا معطوف كنید. این تمرین را آن قدر در موقعیت های مختلف انجام دهید تا تنها با یك تنفس آرام شوید و تمركز خود را بازیابید.
بدون توانایی برای تمركز _ با توجه به مقتضیات محیط _ قادر نخواهید بود بهترین عملكرد خود را نشان دهید. بنابراین، یادگیری تمركز مؤثر، مهارت مهمی است كه مانند هر مهارت بدنی دیگر ، قابل افزایش است.

 

عوامل مؤثر در تمركز
عواملی وجود دارند كه بر توانایی تمركز شما مؤثرند. این عوامل به شرح زیرند:
خود گفتاری
هر آنچه كه با خود می گویید، می تواند توانایی تمركز شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر افكار منفی به ذهن شما راه یابند، پراكندگی به بار خواهند آورد؛ زیرا توجه شما را از تكلیفی كه در حال انجام آن هستید، متفرق می كنند. برای مثال در یك مسابقه، شیرجه رو، فرود نازیبای رقیب خود را دیده است. او همان طور كه به سكوی شیرجه نزدیك می شود به این فكر می كند كه آن حادثه برای وی نیز رخ خواهد داد. این افكار تمركز، اطمینان و كیفیت انجام مهارت او را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
 اعتماد به نفس داشتن سطح خوبی از اعتماد به نفس به شما كمك می كند تا به شیوه آرام و مطمئنی تمركز كنید. با اعتماد به نفس توانایی شما برای تصمیم گیری های منطقی و دقیق در مورد عملكرد خود افزایش می یابد. اعتماد به نفس بیش از حد، تكلیف را مشكل تر می كند و اجرا ، قضاوت و تمركز را نیز مختل خواهد كرد. برای مثال ، كمبود اعتماد به نفس اغلب در اثر ترس به وجود می آید. این ترس ممكن است از شكست یا از طرز فكر مردم باشد. ذهن شما به جای آنكه بر انجام تكلیف متمركز شود، بر نتیجه مسابقه و افزایش اضطراب توجه خواهد كرد. به این ترتیب، تمركز شما مختل خواهد شد . وبستر عبارتی را كه بن كرنشا گفته چنین نقل می كند: " وقتی كه اعتماد به نفس را از دست بدهید، ترس جای آن را خواهد گرفت و برای از دست رفتن امتیازات، نگران خواهید شد."
علائق و اهداف
اگر فرد علاقه مندی هستید و تا كنون تمرینات و مسابقات هماوردجویانه ای داشته اید، عموماً تمركزتان خوب است. بنابراین، مطمئن شوید كه هدف روشنی در ذهن دارید و دائم برای خود اهداف كوچك یا جدال هایی را برگزینید تا به این ترتیب علاقه مندی و به تبع آن، تمركز خود را حفظ كرده باشید. برای مثال تونی رافرتی دونده فوق ماراتونی كه عرض كشور استرالیا رادوید، پس از طی كردن 1500 مایل از 3500 مایل، فرسوده و ناتوان شد. وبستر نقل می كند:"به خاطر فكر كردن به 200 مایل آخر حیرت زده شدم. بنابراین تصمیم گرفتم برای دویدن خود اهداف كوچكتری به اندازه  80-60   مایل قرار دهم و برای رسیدن به آنها بدوم. با انجام این روش اعتماد به نفس خود را بازیافتم و سزانجام به نتیجه نهایی دست پیدا كردم."
فشار و هیجانات
كنترل هیجانات در نگهداری تمركز صحیح نقش مهمی دارد؛ زیرا هیجانات فرد را از انجام  عمل به شیوه منطقی و آرام باز می دارد اندكی فشار عمومی برای تمركز خوب است، ولی وقتی اندازه آن زیاد شود، تمركز به سرعت رو به ضعف می گذارد.

بنابراین شما باید یاد بگیرید كه هیجانات و مقدار فشاری را كه تجربه می كنید، كنترل كنید. برای مثال، بسیاری از ورزشكاران وقتی تحت فشار قرار می گیرند،‌نمی توانند هیجانات خود را كنترل كنند. آزار دیدن یا ترسیدن، توانایی تمركز را تحت تأثیرقرار می دهد. برای كنترل آن می توانید چند نفس عمیق بكشید تا ذهن از اغتشاش برهد و آرام شوید.
آسیب جسمی و خستگی
آسیب، درد و خستگی، مختل كنندگان قویی هستند و به آسانی می توانند ذهن را از انجام تكلیف به سوی ناراحتی سوق دهند. این امر، ‌توانایی تمركز روی نشانه های صحیح را تحت تأثیر قرار می دهد. این زمانی است كه توجه شما باید به طرز زیركانه ای روی نشانه های بسیار مهم متمركز شود. این نشانه ها باید از عوامل اختلال آور قوی تر باشند. برای مثال در بازی ها ی المپیك 1976، یك ژیمناست ژاپنی با وجود دردی كه از فرود آمدن روی پای شكسته اش متحمل می شد، با موفقیت توانست مسابقه خود را در درشته دار حلقه به اتمام رساند. او به این دلیل توانست چنین كاری را انجام دهد كه كنترل كافی برای متمركز ماندن روی انجام تكلیف را داشت و به دردی كه  احتمالاً از فرود آمدن روی پای شكسته اش تجربه می كرد، ‌فكر نكرد.

 

به سوی تمركز بهتر
داشتن تمركز صحیح و نگرشی آرام و متمركز، برای انجام بهترین اجرا ضروری است.
تمركز كه اغلب به عنوان توجه و توانایی متمركز كردن آن روی نشانه های با اهمیت شناخته می شود، برای عملكرد موفقیت آمیز ضروری است. بسیاری از ورزشكاران كه عملكردشان آن طور كه انتظار دارند، خوب نیست، گواهی می دهند كه توجه آنها به جای آنكه روی انجام تكلیف متمركز باشد، روی بردن، امتیاز، نباختن و چنین مسایلی متمركز بوده است. برای مثال بازیكنی كه كمی از حریف جلو افتاده، ممكن است به جای تمركز روی راهبردهای بازی، مانند سرویس عمقی زدن و دویدن به طرف تور، به سادگی فكر كردن به بخت پیروزی اغوا شود.
تعریف
بنا به تعریف " ر.وبستر " در كتاب خود به نام " راه های پیروزی " ، تمركز یعنی: "... گزینش آنچه كه با اهمیت است و چشم پوشی از آنچه كه اهمیت ندارد."
این اهمیت در ورزش های گوناگون متفاوت است. هم چنین در زمانی كه شرایط و مقتضیات یك ورزش ویژه تغییر می كند نیز متفاوت می شود. برای مثال، در ورزش های تیمی مثل والیبال اعضای تیم باید بتوانند بازی را بخوانند و حس كنند كه در رابطه با سایر بازیكنان كجا قرار دارند. در هنگام سرویس زدن، مقتضیات تمركز تغییر می كند و اعضای تیم باید به منطقه سرویس توجه بیشتری داشته باشند. در یك ورزش انفرادی مانند تیراندازی باكمان ضروری است كه ورزشكاران از آنچه در اطرافشان می گذرد آگاهی كمتری داشته باشند. توجه باید مستقیماً به هدف و آرام ماندن معطوف شود. در كنار آن، توجه ملایمی هم باید به عواملی مانند وزش باد كه بر اجرا اثر می گذارد، داشت.
برخی از ورزش ها به تمركز كوتاه مدت و شدیدی نیاز دارند. برای مثال در گلف، یك ورزشكار باید بتواند تمام توجه خویش را در زدن هر ضربه متمركز كند. در بین ضربه ها هم كاملاً آرام باشد و استراحت كند. اگر ورزشكار این رشته در تمام مدت بازی حواس خود را متمركز كند از نظر ذهنی خسته خواهد شد. یك شیرجه رو باید تمركز خود را برای هر شیرجه به دست آورد و پس از آن استراحت كند. اما در مسابقه موتور سواری به تمركز طولانی تری نیاز است.
این تمركز كلی مورد نیاز در ورزش های گوناگون متفاوت است. هم چنین نیازها و شرایط درون هر ورزش تغییر پذیر است و بر همین اساس نیازمند تعدیل در تمركز می باشند.
اگر شما در تمركز خود مشكلی احساس می كنید، به جنبه های زیر توجه كنید و ببینید كه این مشكل از كدام ناحیه سرچشمه می گیرد.
1- جهت    2- زمان   3- پهنا    4- طول.
1- جهت:
تمركز شما به كجا معطوف شده است؟ آیا واقعاً به همان چیزی كه باید، توجه می كنید ؟
زمانی را به خاطر آورید كه افكار شما به طرف مشكلات جهت گرفته بود؛ خستگی، رنج یا مردم اطرافتان ؟ این امر چه اثری روی عملكرد شما داشت؟
توجه به عوامل نادرست، باعث ضعف در تمركز می شود.
2- زمان:

زمانی را به خاطر آورید كه به اشتباه گذشته فكر می كردید به موفقیت، به شكست و یا به برنده شدن در مسابقه ای كه در حال انجام آن بودید؟ این امر چه تأثیری بر عملكرد شما داشت؟
توجه به پدیده ای غیر از آنچه در حال رخ می دهد، باعث ضعف در تمركز می شود.
3- پهنا:

آیا دامنه تمركز شما كم یا گسترده است؟
زمانی را به خاطر آورید كه بر پدیده های زیادی تمركز كرده بودید و این امر باعث سردرگمی شما شد. یا زمانی را به خاطر آورید كه بر پدیده ای بسیار موشكافانه توجه كرده بودید و این باعث شد كه از وقایع مهم اطراف خود بی خبر بمانید. این امر چه اثری روی عملكرد شما داشت؟
عدم تناسب دامنه توجه با شرایط محیط، باعث ضعف در تمركز می شود.
4- طول:
آیا تمركز شما پس از مدت مشخصی از بین می رود؟
آیا مسابقه ای را به خاطر می آورید كه در آن مجبور بوده اید بیش از زمانی كه در تمرین ها انجام می دادید، به یك تكلیف تمركز كنید؟ آیا زمانی را به خاطر می آورید كه به دلیل طولانی بودن و متنوع نبودن تمرین، تمركز خود را از دست داده باشید؟  این امر چه اثری روی عملكرد شما داشته است؟
عادت نكردن به تمركز طولانی مدت، باعث ضعف در تمركز می شود.

 


Foot Complaints
شنبه 14 مرداد 1396 11:47 ب.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make
your point. You definitely know what youre talking about, why
waste your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us
something informative to read?
What causes pain in the Achilles tendon?
سه شنبه 10 مرداد 1396 12:39 ق.ظ
When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment
is added I get four emails with the same comment. Is there any way you
can remove me from that service? Appreciate it!
home std test
دوشنبه 5 تیر 1396 05:27 ق.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین
در آیا نه کار بسیار خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر جملات شما موفق به من مؤمن متاسفانه فقط برای بسیار در حالی که کوتاه.
من هنوز مشکل خود را با فراز در مفروضات و شما ممکن است را سادگی به پر
همه کسانی شکاف. در این رویداد شما که می توانید
انجام من می بدون شک تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر