تبلیغات
هیئت تیر اندازی با کمان خرمدره - اصول اولیه در انجام عملیات ورزشی
پنجشنبه 27 آبان 1389

اصول اولیه در انجام عملیات ورزشی

   نوشته شده توسط: احسان    

پیـش از اقـدام بـه فـعالیت هـای ورزشـی بـاید بدن را طی مراحلی برای حداكثر نتیجه و به حداقل رساندن آسیبهای جسمی آماده ساخت. هر برنامه ورزشی دارای ۲ مرحله بسیار با اهمیت و ضروری میباشد:


- افزایش سرعت انقباض و از انقباض خارج گشتن عضلات.
- تسهیل مصرف اكسیژن. زیرا در عضلات گرم شده سرعت آزادسازی اكسیژن از هموگلوبینها افزایش می یابد.
- تسهیل جریانات عصبی و متابولیسم داخل عضلات بدن.
- افزایش جریان خون به عضلات.
- افزایش تدریجی حرارت بدن.
- كاهش آسیب ها و صدمات ورزشی به خاطر افزایش قابلیت ارتجاعی عضلات.
- كاهش گرفتگی عضلات و جلوگیری از افزایش ناگهانی فشار خون و حرارت بدن.
- آماده سازی سیستم عصبی،رباطها،مفاصل،عضلات،سیستم قلبی-عروقی و سیستم عصبی برای انجام فعالیت ورزشی خاص.
- بهبود جریان خون قلب و افزایش انعطاف پذیری عضلات.
- آماده سازی ذهن و روان ورزشكار.
اجزاء تشكیل دهنده مرحله گرم كردن
- دویدن آهسته به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه. هدف آن: افزایش حرارت بدن و عضلات.
- حركات كششی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه. هدف آن: افـزایش دامنه حركت و نرم كردن عضلات.
- تمرینات ویژه ورزش مورد نظر به مدت ۱۰ دقیقه.

 
2- انجام فعالیت ورزشی مورد نظر.(تیراندازی با کمان ، کوه نوردی ،دوچرخه سواری ، شنا و.....)



3-سرد كردن بدن(COOL DOWN):پس از پایان یافتن فعالیت بدنی می باید اقدام به سرد كردن تدریجی بدن كرد. معمولا اغلب افراد این مرحله را حذف میكنند اما باید بدانند كه این مرحله بسیار مهم بوده و حذف آن می تواند منجر به آسیبهای نا خواسته گردد. مزایای این مرحله به قرار زیر است:




- كاهش احتمال سرگیجه و حتی از هوش رفتن به سبب تجمع خون سیاهرگی در انتهای دستها و پاها.
- كاهش تدریجی درجه حرارت بدن.
- كمك به پراكنده سازی و پاك سازی عضلات از مواد زائد حاصل از متابولیسم (اسید لاكتیك)تجمع اسید لاكتیك سبب درد عضلات پس از فعالیت بدنی میگردد.
- كاهش گرفتگی و درد عضلانی.

- كاهش سطح آدرنالین درخون.

اجزاء تشكیل دهنده مرحله سرد كردن
- دویدن آهسته به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه. هدف آن: كاهش تدریجی دمای بدن و زدودن مواد زائد حاصل از متابولیسم در عضلات.
- حركات كششی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه. هدف آن: كاهش گرفتگی و درد عضلات پس از فعالیت بدنی و زدودن مواد زائد.
انعطاف پذیری (FLEXIBILITY):قابلیت عضلات و تاندونها برای كشیده شدن انعطاف پذیری نام دارد. در واقع انعطاف پذیری توانایی استخوانهای بدن در میزان حركت آنها در جهات مختلف حول مفاصل میباشد.
قدرت(STRENGTH):میزان توانایی عضلات برای اعمال نیرو در زمان كوتاه.
استقامت:(INDURANCE):میزان توانایی عضلات در انجام فعالیت گروهی در مدت زمان طولانی.
چالاكی(AGILITY):میزان توانایی فرد در تغییر دادن جهت حركت بدن بطور سریع.
تعادل(BALANCE):توانایی حفظ تعادل در وضعیت سكون و یا حركت.
سرعت(SPEED):توانایی حركت دادن بخش و یا تمام بدن بطور سریع.
حركات كششی(STRETCHING):حركات كششی بسیار ضروری و مفید میباشند انواع گوناگونی دارند كه به شرح زیر است:

- پویا(DYNAMIC): در این نوع حركات كششی عضلات نیز حركت دارند.شامل حركات آرام و كنترل شده ای میباشند كه به تدریج به سرعت و دامنه آنها افزوده میگردد. مانند بالا و پایین كردن دستها از ناحیه كتف. نباید آن را با حركات كششی بالستیك(BALLISTIC) اشتباه گرفت. حركات كششی بالستیك شدید بوده وهدف آن انجام حركات فراتراز دامنه حركت مفاصل و عضلات میباشد كه خطرناك بوده و انجام آن را توصیه نمیكنیم.

- ایستا(STATIC):بی خطر تر از بقیه میباشد. در این كششها در مفاصل حركت وجود نداشته و عضلات بتدریج كشیده میگردند. در واقع عضلات تا یك حدی كشیده شده و در همان وضعیت ثابت نگاه داشته میگردد (۲۰-۶ ثانیه). خود آن به دو نوع تقسیم بندی میگردد یكی حركات كششی ایستایی فعال مانند خم كردن و بالا آوردن پا از ناحیه كمر و بالا نگاه داشتن آن تنها توسط عضلات و دیگری حركات كششی ایستایی منفعل و یا غیر فعال مثلا همان مثال فوق اما نگاهداشتن پا در وضعیت ثابت با كمك دست و یا قرار دادن پا روی میز و یا گرفتن پا توسط فرد دیگر.

- ایزومتریك(ISOMETRIC):در این حالت همانند حالت حركات كششی ایستا حركت در مفاصل وجود ندارد. اما تفاوت آن این میباشد كه هرگاه عضله ای كشیده میگردد فرد سعی میكند نیروی مقاومی بر خلاف آن كشش اعمال كند مثلا در مثال فوق هنگامی كه پا بالا آورده میشود و روی میز قرار داده میگردد فرد به آرامی سعی میكند پای خود را به سمت پایین بازگرداند.
1-گرم كردن بدن(WARM UP): نخستین گام برای آغاز یك فعالیت بدنی گرم كردن بدن میـباشد. مزایای گرم كردن بدن به قرار زیر است:

تقسیم بندی فعالیتهای بدنی، جلوگیری از كمبود آب حین تمرینات، مزایای ورزش...


What do you do for Achilles tendonitis?
دوشنبه 16 مرداد 1396 03:55 ق.ظ
Heya i'm for the first time here. I found this board and I find It truly helpful & it helped me out much.

I'm hoping to present something back and help others such as you
helped me.
Anna
سه شنبه 10 مرداد 1396 08:11 ب.ظ
Howdy! This blog post couldn't be written any better! Looking
through this article reminds me of my previous roommate!
He constantly kept preaching about this. I will forward this
post to him. Fairly certain he will have a good read.

I appreciate you for sharing!
longdock4485.jigsy.com
سه شنبه 6 تیر 1396 05:17 ق.ظ
I constantly spent my half an hour to read this web site's content daily along with a cup of coffee.
home std test
دوشنبه 5 تیر 1396 03:59 ب.ظ
بسیار core از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین ابتدا آیا واقعا کار خوب با من پس از برخی
از زمان. جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع قادر به من مؤمن اما تنها برای while.
من این کردم مشکل خود را با جهش در منطق
و شما خواهد را خوب به کمک پر همه کسانی معافیت.
که شما در واقع که می توانید
انجام من را مطمئنا بود در گم.
Kiara
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:56 ب.ظ
Awesome! Its truly remarkable paragraph, I have got much clear idea regarding from this piece
of writing.
Boyce
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:02 ب.ظ
Hello, this weekend is fastidious for me, because this point in time
i am reading this wonderful informative post here at
my residence.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر